Τα
πρώτα πεζά
Τά πεζά πού περιλαμβάνονται σ' αυτό
τό βιβλίο έχουν γραφτεί στά νιάτα μου, κάπου γύρω
στό 1953 ως τό 1959, κι έχουν όλη τήν αφέλεια τών
πρωτολείων. Τά πιό πολλά από αυτά υποβλήθηκαν
τότε σέ λογοτεχνικούς διαγωνισμούς τού Δήμου
Θεσσαλονίκης. Τα πρώτα πού υπέβαλα, δεν πήραν
καμιάν απολύτως διάκριση. Αργότερα, όταν τό 1955,
βγάλαμε τα "Φοιτητικά Γράμματα", ένα
αξιόλογο φοιτητικό περιοδικό τής εποχής,
δημοσίευσα τα περισσότερα από τά διηγήματα εκεί,
σέ μιά σειρά τευχών. Ενα (Τά Χρυσόψαρα)
δημοσιεύτηκε στήν εφημερίδα "Παμφοιτητική",
τήν ίδια εποχή, ενώ ένα άλλο (Ο κόκκινος φάκελος)
δέν δημοσιεύτηκε πουθενά, γιατί, στο μεταξύ, τό
διασκεύασα σέ θεατρικό έργο, πού βραβεύτηκε στόν
διαγωνισμό τού Δήμου, μιάν επόμενη χρονιά. Το
δράμα εκείνο δέν παρουσιάστηκε ποτέ από σκηνής,
μέ αποτέλεσμα νά ... πεισμώσω καί νά μήν
καταπιαστώ ξανά μέ τή συγγραφή θεατρικού έργου.
Ένα μυθιστόρημά μου (Όλοι οι άνθρωποι τής Γής),
πού επίσης κέρδισε έπαινο σέ κείνους τούς
διαγωνισμούς, δεν εκδόθηκε κι αυτό ποτέ. Τήν
εποχή πού είχαν γραφτεί τά πεζογραφήματα αυτά,
σχεδόν πρίν από μισόν αιώνα, τά διαβάσματά μου
ήταν κυρίως από τήν ελληνική πεζογραφία, τής γενιάς τού '30 θά έλεγα (Μυριβήλης, Βενέζης,
Θεοτοκάς, Κοσμάς Πολίτης, ολίγος Καζαντζάκης,
Βουτυράς, Καστανάκης, Τερζάκης, Γιάννης
Σφακιανάκης, Γεράσιμος Γρηγόρης καί κάποιοι του
ελληνικού σοσιαλιστικού ρεαλισμού) καί ελάχιστα
από τήν ξένη, τήν κλασική κυρίως (Ντοστογιέβσκι,
Τολστόι, Μπαλζάκ, Χάμσουν). Τήν εποχή εκείνη δέν
είχαν αναφανεί ακόμη ο Θεοδωράκης ή ο Χατζηδάκης,
στό ελληνικό θέατρο επικρατούσαν έντονα οι
κωμωδιογράφοι καί προσπαθούσαν ο Περγιάλης ή ο
Πατατζής, στόν κινηματογράφο σνομπάραμε
συλλήβδην, αλλά άδικα, τίς αμερικανικές ταινίες,
μάς μάγευε ο ιταλικός νεορεαλισμός, οι Γάλλοι
Κριστιάν Ζάκ, Κλώντ Ωτάν Λαρά, Ανρί Κλουζό,
Ρενουάρ κ.ά. καί κάποιοι Άγγλοι. Ούτε ο Μπέργκμαν
είχε φανεί ακόμη ούτε ο Φελλίνι. Καί, φυσικά, ούτε
ο Φόκνερ ούτε ο Ντός Πάσος, πολύ λιγότερο Ρόμπ
Γκριγιέ ή Ναταλί Σαρότ. Γιά την εικαστική μας
ενημέρωση προστρέχαμε σέ μικρά καί μεγάλα
λευκώματα ή καί σε αναπαραγωγές έργων μεγάλων
ξένων ζωγράφων, πού ήταν ό, τι ακριβότερο γιά τή
διακόσμηση τών φοιτητικών δωματίων.
Τότε στην ελληνική κοινωνία
θριάμβευε τό μετεμφυλιακό κλίμα, τα
πιστοποιητικά κοινωνικών φρονημάτων ήταν, γιά νά βρεις δουλειά, τόσο απαραίτητα όσο καί οι τίτλοι
σπουδών, οι δραχμές ολίγες, οι σχέσεις τών δύο
φύλων αρκετά ρομαντικές. Ευτυχώς, στή
Θεσσαλονίκη τουλάχιστον, δέν είχε αρχίσει ακόμη
η ανοικοδόμηση καί μπορούσαμε νά χαιρόμαστε
κήπους κι εξοχές, μέσα στήν ίδια τήν πόλη μας. Οι
μόνιμες διώξεις των αριστερών, οι δίκες, κάποιες
εκτελέσεις, οι συνεχιζόμενοι εκτοπίσεις, ρίχναν
πάνω μας τή βαριά σκιά τους. Ομως από τήν άλλη
μεριά, διαγράφονταν στόν ορίζοντα ελπίδες ότι
δέν ήταν δυνατόν νά συνεχιζόταν επ' άπειρον η
οικονομική στενότητα, ο φόβος, τό κλίμα τών
ποικίλων συμβιβασμών. Στο κάτω τής γραφής, δέκα
χρόνια πολέμων δέν ήταν καί λίγα...
Νά διευκρινίσω πώς τά κείμενα αυτής
τής έκδοσης δέν δίνονται μέ τή σειρά πού
γράφτηκαν, αλλά με μιά λογική πού ακολουθεί
χρονικά τά γεγονότα πού περιγράφονται. Τό πρώτο
κείμενο επισημαίνει τήν οπισθοχώρηση τού
στρατού μας από τό μέτωπο στήν Αλβανία, τά
τελευταία προσπαθούν νά ζωντανέψουν
μετεμφυλιακές καταστάσεις.
Νίκος Μπακόλας, 1999
Περιεχόμενα |
Φιλοξενία |
Δημοσιεύθηκε
στο περιοδικό "Φοιτητικά Γράμματα", τεύχος
1Ο, Μάρτιος 1957 |
Τό πεύκο |
Δημοσιεύτηκε
στό περιοδικό "Φοιτητικά Γράμματα", τεύχος 2,
Απρίλιος 1955 |
Τά
χρυσόψαρα |
Δημοσιεύθηκε
στήν εφημερίδα "Παμφοιτητική", τεύχος 2 - 3,
Οκτώβριος- Νοέμβριος 1955 |
Ο φίλος μου
ο Ελληνας |
Δημοσιεύθηκε
στό περιοδικό "Φοιτητικά Γράμματα", Τεύχος 9,
Ιούλιος-Σεπτέμβριος 1956 |
Η τελευταία |
Δημοσιεύθηκε
στό περιοδικό "Φοιτητικά Γράμματα", τεύχος
11, Μάρτιος 1958 |
Ο
κόκκινος φάκελος |
Γράφτηκε
το 1959, βραβεύτηκε το 1960, τυπώθηκε το 1999. |
Οι
καταδικασμένοι |
Απόσπασμα
από μιά μισοτελειωμένη νουβέλα. Δημοσιεύτηκε κι
αυτό στά "Φοιτητικά Γράμματα", τεύχος 12,
Απρίλιος 1959 |
Πέντε ψάρια
καί
δυό καρβέλια |
Τό
πέμπτο κεφάλαιο από το μυθιστόρημα "Ολοι οι
άνθρωποι τής Γής" πού γράφτηκε τό 1957, πήρε
έπαινο στόν λογοτεχνικό διαγωνισμό τού Δήμου
Θεσσαλονίκης, αλλά ποτέ δέν βγήκε σέ βιβλίο. Ο
συγγραφέας πιστεύει ότι, κατά κάποιον τρόπο, τό
μυθιστόρημα εκείνο μπορεί νά θεωρηθεί μακρινός
πρόγονος τής "Μεγάλης Πλατείας" του. |
|
|