επιστροφή


Απόψεις του Νίκου Μπακόλα

για την περίοδο Βολανάκη στο Κ.Θ.Β.Ε. '74 - '75

 

Ο Νίκος Μπακόλας, πρόεδρος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής (Οκτώβριος 1974 - Απρίλιος 1975), εκφράζει στον γράφοντα τις απόψεις του για την περίοδο Βολανάκη (2 Φεβρουαρίου 1987):

" Η διαφορά διοίκησης των περιόδων Κιτσόπουλου και Βολανάκη ήταν κυρίως το ότι στην δεύτερη περίπτωση οι δημοκρατικές λειτουργίες ήταν ευκολότερο να εφαρμοστούν. Μία δεύτερη διαφορά ήταν το ότι κατά τη διάρκεια της περιόδου 1967-1974 λειτούργησε στην Αθήνα ο Οργανισμός Κρατικών Θεάτρων Ελλάδος (Ο.Κ.Θ.Ε.), που αποφάσιζε για όλες τις Κρατικές σκηνές. Μετά το 1974, κάθε Κρατικό θέατρο αποκτά και πάλι το δικό του Διοικητικό Συμβούλιο, όπως άλλωστε γινόταν και πριν το 1967. Βέβαια, το γεγονός ότι μετά το 1974 έχουμε την αποκατάσταση της Δημοκρατίας, συνεπάγεται ότι όλες οι λειτουργίες του θεάτρου είναι περισσότερο ελεύθερες. Κυρίως δε, έχουμε ΅ία ανάπτυξη του συνδικαλισμού των εργαζομένων στα θέατρα. Από καλλιτεχνική άποψη, η περίοδος Βολανάκη - ιδιαίτερα μετά τον δεύτερο χρόνο - έχει να παρουσιάσει επιτυχίες, τη συμμετοχή αξιόλογων πρωταγωνιστών και των δύο φύλων, χωρίς όμως να λείπουν και οι αποτυχίες. Ο Βολανάκης, πιστεύοντας στο star-system, βάσισε το μεγαλύτερο μέρος της επιτυχίας στην μετάκληση άξιων ηθοποιών. Μειονεκτήματα όμως της περιόδου, είναι ο περιορισμός των περιοδειών στην επαρχία και η κατάργηση της δεύτερης σκηνής. Όσον αφορά το ρόλο της Καλλιτεχνικής Επιτροπής στη διεύθυνση Βολανάκη, θα είχα να πω ότι η Καλλιτεχνική Επιτροπή που διορίσθηκε το φθινόπωρο του 1974, από αρχής ήλθε σε αντίθεση ΅ε τον διευθυντή Βολανάκη, όπως και ΅ε το Διοικητικό Συμβούλιο. Αυτό προήλθε από ΅ία τάση του διευθυντή και του Συμβουλίου να ΅ην ενημερώνουν την Καλλιτεχνική Επιτροπή για όλα τα θέματα της καλλιτεχνικής δραστηριότητος του Κ.Θ.Β.Ε. Έτσι, δημιουργήθηκε ΅ία ρήξη η οποία αυξομειωνόταν, ενώ οι μειώσεις των εντάσεων οφείλονταν στην διάθεση της Καλλιτεχνικής Επιτροπής να συνεργαστεί. Δυστυχώς, ο τρόπος της διεύθυνσης και της διοίκησης δεν άφηνε περιθώρια συνεργασίας και έτσι την άνοιξη του 1975 (Μάρτιος - Απρίλιος) παραιτήθηκαν κατά σειράν ο σκηνοθέτης Γιώργος Θεοδοσιάδης, ο ηθοποιός Γιάννης Κάσδαγλης και τελευταίος ο πρόεδρος Νίκος Μπακόλας. Προηγουμένως, είχε παραιτηθεί για λόγους υγείας η Ζωή Καρέλλη. Για αρκετό διάστημα η Καλλιτεχνική Επιτροπή λειτούργησε ΅όνο ΅ε δύο ΅έλη.


Ο ρόλος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής, όπως καθορίζεται από τον ισχύοντα οργανισμό, είναι να αποφαίνεται και να εισηγείται για όλα τα καλλιτεχνικά θέματα του θεάτρου (προσλήψεις ηθοποιών και άλλων καλλιτεχνικών παραγόντων, συγκρότηση ρεπερτορίου, ΅η ανανεώσεις συμβάσεων κλπ.). Στην Καλλιτεχνική Επιτροπή μετέχει επίσης και ο διευθυντής του θεάτρου, αλλά χωρίς ψήφο. Επιπλέον, ο διευθυντής δεν έχει δικαίωμα ψήφου ούτε στο Διοικητικό Συμβούλιο. Από αυτό το γεγονός ίσως να προέρχονται πολλές από τις συγκρούσεις του διευθυντή, είτε ΅ε την Καλλιτεχνική Επιτροπή είτε ΅ε το Διοικητικό Συμβούλιο. Κατά τη γνώμη ΅ου, η ρύθμιση αυτή είναι άδικη για τον διευθυντή, ο οποίος είναι πάντοτε ένας άνθρωπος που προέρχεται μέσα από το Θέατρο και συνεπώς θα έπρεπε να έχει τη δυνατότητα της βαρύνουσας γνώμης και της απόφασης."

 

Από το βιβλίο 

”35 Χρόνια Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (1961-1996)”
Χρήστος Σουγιουλτζής

Εκδόσεις ΗΒΟΣ, 1999

ISBN 960-7749-06-5

 

Επιστροφή στην προηγούμενη σελίδα

tn69ijf6fn